torsdag 2. oktober 2014

Den kragen!

Jeg husker godt da jeg midt på 80-tallet fikk leieboeren i 1.etasje til å sy en blondekrage til meg. Den skulle jeg ha utenpå korkappen min. I tillegg ble den flittig brukt sammen med strikkegensere av ymse slag. I ettertid har jeg tenkt på det som veldig 80-talls... men se bare nå... Krager er jammen i vinden igjen som aldri før! Kjempegøy synes jeg, ettersom en krage kan gjøre så mye for et antrekk!!


Denne kragen er strikket etter mønsteret "Den kragen" fra ministrikk.no. Jeg har strikket èn etter mønsteret i oppskriften, og den andre i en litt enklere versjon med lus. Begge to har fått silkebånd til å lukke dem med. Det fine med denne kragen er at den kan brukes begge veier, og at en størrelse passer lenge. Bruk dem som varmende "skjerf" eller skuldervarmer utenpå ulltøyet til de litt mindre barna, som pynt utenpå kjolen, eller som jeg gjorde på 80-tallet: pynt opp strikkegenseren..
Her en litt annen og enklere krage, heklet i ullgarn.

 Kragen på bildet er strikket i str S og vises her på min 8 år gamle datter. Akkurat litt knapp i vidden, men kan fint gå an!


4 kommentarer:

  1. Åh, så nydelige krager!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Kirsti! Synes de er veldig dekorative!

      Slett
  2. Husker jeg hadde krager da jeg var liten.. Litt artig å dra frem igjen :D Fine! http://inlillslife.blogspot.no

    SvarSlett
  3. såååå nydelige krager!!!

    SvarSlett

Kjempekoselig om du legger igjen en kommentar! Hvis du lurere på noe og trenger raskt svar, send meg en mail post@hemilia.no